Home /
Millaista on kahvilayrittäjän arki?
;

Millaista on kahvilayrittäjän arki?

Oman kahvilan perustaminen on monen unelma. Omassa kahvilassa tarjottaisiin juuri niitä herkkuja, joita itse haluaisi nauttia ja sisustus olisi omien unelmien täyttymys. Pullaa ja kakkua, kahvia, teetä ja lounasta. Kahvilan perustaminen vaatii kuitenkin niin aikaa, rahaa kuin kärsivällisyyttä. Vaikka alkupääoman ei välttämättä tarvitse olla päätä huimaava, on kulut silti osattava arvioida ja liiketoimintasuunnitelman oltava kunnossa ennen seuraavia askelia. Perustamisen jälkeen on saatava asiakkaat ovesta sisään sekä pidettävä huolta paperitöistä, laskuista ja tilan ylläpidosta tuotteiden valmistamisen ohella.

Kahvilan perustaminen vaatii useita lupia

Kahvilan perustamisen raskain vaihe liittyy usein lupien hankkimiseen. Tilojen löytäminen sekä muut yrityksen perustamiseen liittyvät vaiheet vievät jo itsessään aikaa, eikä hankittuja tiloja pääse käyttämään ennen, kuin lupa-asiat on hoidettu kuntoon. Kahvilaa perustettaessa otetaan yhteyttä elintarvikevalvontaviranomaiseen, joka löytyy joka kunnasta ja hyväksyy tilan asianmukaiseen käyttöön. Myös rakennuslupa tulee usein kyseeseen kahvilaa perustettaessa ellei tila ole aiemmin ollut kahvilakäytössä eikä tilaan haluta tehdä suuria muutoksia. Alkoholin tarjoilu puolestaan vaatii voimassa olevan anniskeluluvan. Myös hygieniapassin on oltava kunnossa. Lupien hankkimisessa voi mennä useita kuukausia, ja niiden hankkiminen voi vaatia hieman kärsivällisyyttä. Apua lupien hankintaan saa kuitenkin helposti, ja tietoa eri luvista löytyy helposti netistä hakemalla ja selvittämällä.

Alalla pärjää parhaat ja erikoisemmat

Perustamisen jälkeen on aika toteuttaa liiketoimintasuunnitelmaan kirjatut ideat ja ajatukset. Useimmilla on jo omat suosikkipaikat, joten tärkeintä on onnistua herättämään tarpeeksi mielenkiintoa uutta kahvilaa kohtaan. Asiakaskunnan ja alueen asukkaiden tunteminen on tärkeää, sillä esimerkiksi perheet voivat suosia hyvinkin erilaisia kahviloita verrattuna nuoriin työssäkäyviin aikuisiin. Toisaalta, kaikkia alan toimijoita ei välttämättä kannata pitää vain kilpailijoina, sillä yhteistyö muiden alueen kahvilayrittäjien kanssa voi tuoda kaikille lisää asiakaskuntaa. Tuotevalikoimassa kannattaa joustaa tarvittaessa mahdollisuuksien mukaan, mikäli asiakkaat toivovat tietynlaisia tuotteita valikoimaan ja niiden lisääminen valikoimaan on yritykselle taloudellisesti kannattavaa.

Kahvilan kasvaessa paperitöiden määrä kasvaa

Niin sanotut paperityöt ovat jokaisen yrittäjän vastuulla. Yrityksen kasvaessa on kuitenkin hyvä varautua siihen, että kahvilan pitämiseen pitää laskea myös paperitöihin kuluva aika. Paperityöt kuten veroilmoitukset ja kirjanpito voivat olla työläitä, ja monesti voikin olla hyvä ajatus harkita omaa kirjanpitäjää, mikäli sellainen on mahdollista. Lisäksi vastaan tulee väistämättä muun muassa raaka-aineiden tilaaminen ja asiakkaiden laskuttaminen sekä erilaisista juoksevista ja yksittäisistä kuluista huolehtiminen.

Lounasvalikoimalla tulosta viivan alle

Lounasaika on monien kahviloiden kiireisin hetki päivästä. Suurimmalle osalle kahviloista lounas on myös se, jolla tehdään rahaa. Buffetpöydät ovat perinteisin tapa tarjota lounasta, ja niiden tuottavuus perustuu määriin. On edullisempaa tuottaa isompi määrä samaa ruokaa, ja suhteessa kuluihin on lounaasta saadut tulot usein erittäin hyvät. Usein keittolounas on helppo tapa aloittaa lounastarjoilu, mutta useat asiakkaat haluavat muutakin keiton ohella. Tärkeintä lounasvalikoimaa suunnitellessa onkin juuri kahvilan kanta-asiakkaiden makumaailman tunteminen, jotta tarjotut ruoat ja maut vetoavat kahvilan asiakaskuntaan ja lounas tuottaa tulosta.

Take away -tuotteiden suosio kiihtyy

Vaikka kahvilassa on mukava istuskella ja nauttia lounasta tai leivonnaisia, ottaa yhä useampi kahvilassa kävijä tuotteet mukaansa. Lounastauot voivat olla lyhyitä tai kahvi halutaan nauttia nopeasti matkalla kotoa töihin tai töistä kotiin. Oikeastaan mitä tahansa voi myydä asiakkaalle mukaan pois lukien alkoholin kunhan pakkaukset ja pakkausmateriaalit kestävät tuotteen kuljetuksen ja pysyvät suljettuina kuljetuksen ajan. Useimmiten kahviloista ostetaan mukaan juomien lisäksi täytettyjä leipiä, salaatteja ja keittoja.

Chapman kahva

Oman kahvilan perustaminen on monen unelma. Omassa kahvilassa tarjottaisiin juuri niitä herkkuja, joita itse haluaisi nauttia ja sisustus olisi omien unelmien täyttymys. Pullaa ja kakkua, kahvia, teetä ja lounasta. Kahvilan perustaminen vaatii kuitenkin niin aikaa, rahaa kuin kärsivällisyyttä. Vaikka alkupääoman ei välttämättä tarvitse olla päätä huimaava, on kulut silti osattava arvioida ja liiketoimintasuunnitelman oltava kunnossa ennen seuraavia askelia. Perustamisen jälkeen on saatava asiakkaat ovesta sisään sekä pidettävä huolta paperitöistä, laskuista ja tilan ylläpidosta tuotteiden valmistamisen ohella.

Kahvilan perustaminen vaatii useita lupia

Kahvilan perustamisen raskain vaihe liittyy usein lupien hankkimiseen. Tilojen löytäminen sekä muut yrityksen perustamiseen liittyvät vaiheet vievät jo itsessään aikaa, eikä hankittuja tiloja pääse käyttämään ennen, kuin lupa-asiat on hoidettu kuntoon. Kahvilaa perustettaessa otetaan yhteyttä elintarvikevalvontaviranomaiseen, joka löytyy joka kunnasta ja hyväksyy tilan asianmukaiseen käyttöön. Myös rakennuslupa tulee usein kyseeseen kahvilaa perustettaessa ellei tila ole aiemmin ollut kahvilakäytössä eikä tilaan haluta tehdä suuria muutoksia. Alkoholin tarjoilu puolestaan vaatii voimassa olevan anniskeluluvan. Myös hygieniapassin on oltava kunnossa. Lupien hankkimisessa voi mennä useita kuukausia, ja niiden hankkiminen voi vaatia hieman kärsivällisyyttä. Apua lupien hankintaan saa kuitenkin helposti, ja tietoa eri luvista löytyy helposti netistä hakemalla ja selvittämällä.

Alalla pärjää parhaat ja erikoisemmat

Perustamisen jälkeen on aika toteuttaa liiketoimintasuunnitelmaan kirjatut ideat ja ajatukset. Useimmilla on jo omat suosikkipaikat, joten tärkeintä on onnistua herättämään tarpeeksi mielenkiintoa uutta kahvilaa kohtaan. Asiakaskunnan ja alueen asukkaiden tunteminen on tärkeää, sillä esimerkiksi perheet voivat suosia hyvinkin erilaisia kahviloita verrattuna nuoriin työssäkäyviin aikuisiin. Toisaalta, kaikkia alan toimijoita ei välttämättä kannata pitää vain kilpailijoina, sillä yhteistyö muiden alueen kahvilayrittäjien kanssa voi tuoda kaikille lisää asiakaskuntaa. Tuotevalikoimassa kannattaa joustaa tarvittaessa mahdollisuuksien mukaan, mikäli asiakkaat toivovat tietynlaisia tuotteita valikoimaan ja niiden lisääminen valikoimaan on yritykselle taloudellisesti kannattavaa.

Kahvilan kasvaessa paperitöiden määrä kasvaa

Niin sanotut paperityöt ovat jokaisen yrittäjän vastuulla. Yrityksen kasvaessa on kuitenkin hyvä varautua siihen, että kahvilan pitämiseen pitää laskea myös paperitöihin kuluva aika. Paperityöt kuten veroilmoitukset ja kirjanpito voivat olla työläitä, ja monesti voikin olla hyvä ajatus harkita omaa kirjanpitäjää, mikäli sellainen on mahdollista. Lisäksi vastaan tulee väistämättä muun muassa raaka-aineiden tilaaminen ja asiakkaiden laskuttaminen sekä erilaisista juoksevista ja yksittäisistä kuluista huolehtiminen.

Lounasvalikoimalla tulosta viivan alle

Lounasaika on monien kahviloiden kiireisin hetki päivästä. Suurimmalle osalle kahviloista lounas on myös se, jolla tehdään rahaa. Buffetpöydät ovat perinteisin tapa tarjota lounasta, ja niiden tuottavuus perustuu määriin. On edullisempaa tuottaa isompi määrä samaa ruokaa, ja suhteessa kuluihin on lounaasta saadut tulot usein erittäin hyvät. Usein keittolounas on helppo tapa aloittaa lounastarjoilu, mutta useat asiakkaat haluavat muutakin keiton ohella. Tärkeintä lounasvalikoimaa suunnitellessa onkin juuri kahvilan kanta-asiakkaiden makumaailman tunteminen, jotta tarjotut ruoat ja maut vetoavat kahvilan asiakaskuntaan ja lounas tuottaa tulosta.

Take away -tuotteiden suosio kiihtyy

Vaikka kahvilassa on mukava istuskella ja nauttia lounasta tai leivonnaisia, ottaa yhä useampi kahvilassa kävijä tuotteet mukaansa. Lounastauot voivat olla lyhyitä tai kahvi halutaan nauttia nopeasti matkalla kotoa töihin tai töistä kotiin. Oikeastaan mitä tahansa voi myydä asiakkaalle mukaan pois lukien alkoholin kunhan pakkaukset ja pakkausmateriaalit kestävät tuotteen kuljetuksen ja pysyvät suljettuina kuljetuksen ajan. Useimmiten kahviloista ostetaan mukaan juomien lisäksi täytettyjä leipiä, salaatteja ja keittoja.