Home /
Kahvilatrendit Suomessa ja maailmalla
;

Kahvilatrendit Suomessa ja maailmalla

Kahviloita löytyy joka nurkalta, ja kahvilakulttuuri monipuolistuu niin Suomessa kuin maailmallakin. Kahviloissa on vietetty aikaa iät ja ajat, mutta niiden luomat trendit ovat nousseet pinnalle sosiaalisen median sekä kahvilaturismin kasvaessa. Trendeihin vaikuttaa muun muassa maan omat tavat ja perinteet, eettisyyden merkityksen kasvu sekä työkulttuurin muutos. Osa trendeistä menee ohi nopeasti, toiset trendit jäävät taasen kahviloihin pysyviksi. Perinteikkäät kahvilat vetoavat kuitenkin suomalaiseen kansaan, ja määrän sijaan tuotteiden laatu kiinnostaa yhä enemmän.

“Millä maidolla kahvi tulee?” – kun maito ei ole enää vain maitoa

Yksi asia on selvä – maidolla on väliä. Kahvilat tarjoavat nykyään useita vaihtoehtoja tavallisen maidon ja rasvattoman maidon ohella. Kahvit tehdään nykyään lähes poikkeuksetta laktoosittomaan tai vähälaktoosiseen maitoon. Vaikka pääsyy tavallisen maidon vaihtamiseen on usein vegaaniruokavalion tai muun erikoisruokavalion noudattaminen, kannattaa eri vaihtoehtoja kokeilla jo erilaisen makuelämyksen vuoksi. Useimmiten kahviloista löytyy kauramaito, joka soveltuu erittäin hyvin erikoiskahvien valmistamiseen ja vaahtoutuu tarvittaessa melko hyvin. Muita vaihtoehtoja ovat mantelimaito, soijamaito ja kookosmaito.

Etätyöt siirtyvät kotoa kahvilaan

Etätyöläiset ovat vallanneet kahvilat. Olipa tästä tavasta mitä mieltä tahansa, työkulttuurin muutos ja mahdollisuus tehdä töitä muualla kuin toimistolla on tehnyt kahviloista suosittuja paikkoja töiden teolle ja opiskelulle. Kahvilat koetaan usein tunnelmallisiksi ja viihtyisiksi paikoiksi tehdä töitä. Osa valitsee kahvilassa työskentelyn taasen siksi, että työ ja koti halutaan erottaa toisistaan. Pienemmissä kahviloissa etätyötä tekeviä saatetaan katsoa pahalla, kun taas isot ketjukahvilat ovat nähneet tämän etätyökulttuurin mahdollisuutena. Työskentely onnistuu parhaiten kahviloissa, joissa on tarjolla tarpeeksi pistorasioita sekä lounasta tai muuta suolaista syötävää.

Kahvilan eettisyys perustuu eettisiin valintoihin raaka-aineissa

Eettiset valinnat ja toiminta ei ole enää vain kahvilan valttikortti vaan yhä useammin pakko kahvilan toiminnalle. Osa kahviloista erikoistuu tarjoamaan kahveja kalliimmista, eettisesti tuotetuista kahvipavuista sekä tekemään syötävät kotimaisista raaka-aineista. Perinteisemmästä kahvilasta löytyy usein myös Fair Trade -kahvia sekä eri maitovaihtoehtoja, joita aiemmin esiteltiin. Eettisyys näkyy myös hävikin vähentämisessä sekä pakkausmateriaaleissa. Juoman voi usein tilata omaan mukiin, mikä vähentää kertakäyttömukien käyttöä ja on täten luonnolle parempi valinta.

Teemakahvilat ovat ison maailman juttu

Teemakahvilat ovat nousussa. Useat teemakahvilatrendit ovat lähtöisin Aasiasta, jossa kahvilat ovat muutakin kuin hyvän kahvin ja herkullisten leivosten paikka. Teemakahvilat voivat pohjautua vaikkapa erilaisiin tv-sarjoihin, erikoiseen sisustustyyliin, jonkin maan ruoka- ja juomakulttuuriin tai aktiviteetteihin. Eurooppaan teemakahvilat ovat tulleet hitaasti ehkä siksi, että kahvilakulttuuri on edelleen hyvin perinteisiin sitoutunutta Euroopassa. Suomen tunnetuimmat teemakahvilat ovat kissakahviloita. Kissakahvilat ovat lähtöisin Japanista, ja niihin on usein sisäänpääsymaksu, jota vastaan saa kahvin sekä tietyn verran aikaa viettää kissojen seurassa. Tähän mennessä kahvilat ovat vedonneet asiakkaisiin muun muassa vegaanituotteilla, mielenkiintoisella sisustuksella sekä hyvällä asiakaspalvelulla.

Tasapainoilu uutuuksien ja kestosuosikkien välillä

Kanta-asiakkaat olettavat saavansa oman suosikkinsa kahvilasta joka kerta, ja pettyvät, kun oma suosikki onkin poistunut valikoimasta. Samalla pitäisi kuitenkin uudistaa ja olla ajan hermolla, jotta mielenkiinto pysyy yllä ja asiakkaita kiinnostaa tulla yhä uudelleen. Useat kahvilat myyvät nykyään nimenomaan uutuuksilla ja erikoisuuksilla, ja niiden toivotaan nousevan trendeiksi tuoden uutta asiakaskuntaa kahvilaan. On kuitenkin totta, että hyviä perustuotteita sekä laadukasta asiakaspalvelua tarjoavat kahvilat pärjäävät parhaiten kilpailussa. Hyvä kahvila onkin monien tekijöiden summa, joka koostuu tuotteiden lisäksi muun muassa miljööstä, tunnelmasta, palvelusta sekä kahvilan historiasta.

kahvila

Kahviloita löytyy joka nurkalta, ja kahvilakulttuuri monipuolistuu niin Suomessa kuin maailmallakin. Kahviloissa on vietetty aikaa iät ja ajat, mutta niiden luomat trendit ovat nousseet pinnalle sosiaalisen median sekä kahvilaturismin kasvaessa. Trendeihin vaikuttaa muun muassa maan omat tavat ja perinteet, eettisyyden merkityksen kasvu sekä työkulttuurin muutos. Osa trendeistä menee ohi nopeasti, toiset trendit jäävät taasen kahviloihin pysyviksi. Perinteikkäät kahvilat vetoavat kuitenkin suomalaiseen kansaan, ja määrän sijaan tuotteiden laatu kiinnostaa yhä enemmän.

“Millä maidolla kahvi tulee?” – kun maito ei ole enää vain maitoa

Yksi asia on selvä – maidolla on väliä. Kahvilat tarjoavat nykyään useita vaihtoehtoja tavallisen maidon ja rasvattoman maidon ohella. Kahvit tehdään nykyään lähes poikkeuksetta laktoosittomaan tai vähälaktoosiseen maitoon. Vaikka pääsyy tavallisen maidon vaihtamiseen on usein vegaaniruokavalion tai muun erikoisruokavalion noudattaminen, kannattaa eri vaihtoehtoja kokeilla jo erilaisen makuelämyksen vuoksi. Useimmiten kahviloista löytyy kauramaito, joka soveltuu erittäin hyvin erikoiskahvien valmistamiseen ja vaahtoutuu tarvittaessa melko hyvin. Muita vaihtoehtoja ovat mantelimaito, soijamaito ja kookosmaito.

Etätyöt siirtyvät kotoa kahvilaan

Etätyöläiset ovat vallanneet kahvilat. Olipa tästä tavasta mitä mieltä tahansa, työkulttuurin muutos ja mahdollisuus tehdä töitä muualla kuin toimistolla on tehnyt kahviloista suosittuja paikkoja töiden teolle ja opiskelulle. Kahvilat koetaan usein tunnelmallisiksi ja viihtyisiksi paikoiksi tehdä töitä. Osa valitsee kahvilassa työskentelyn taasen siksi, että työ ja koti halutaan erottaa toisistaan. Pienemmissä kahviloissa etätyötä tekeviä saatetaan katsoa pahalla, kun taas isot ketjukahvilat ovat nähneet tämän etätyökulttuurin mahdollisuutena. Työskentely onnistuu parhaiten kahviloissa, joissa on tarjolla tarpeeksi pistorasioita sekä lounasta tai muuta suolaista syötävää.

Kahvilan eettisyys perustuu eettisiin valintoihin raaka-aineissa

Eettiset valinnat ja toiminta ei ole enää vain kahvilan valttikortti vaan yhä useammin pakko kahvilan toiminnalle. Osa kahviloista erikoistuu tarjoamaan kahveja kalliimmista, eettisesti tuotetuista kahvipavuista sekä tekemään syötävät kotimaisista raaka-aineista. Perinteisemmästä kahvilasta löytyy usein myös Fair Trade -kahvia sekä eri maitovaihtoehtoja, joita aiemmin esiteltiin. Eettisyys näkyy myös hävikin vähentämisessä sekä pakkausmateriaaleissa. Juoman voi usein tilata omaan mukiin, mikä vähentää kertakäyttömukien käyttöä ja on täten luonnolle parempi valinta.

Teemakahvilat ovat ison maailman juttu

Teemakahvilat ovat nousussa. Useat teemakahvilatrendit ovat lähtöisin Aasiasta, jossa kahvilat ovat muutakin kuin hyvän kahvin ja herkullisten leivosten paikka. Teemakahvilat voivat pohjautua vaikkapa erilaisiin tv-sarjoihin, erikoiseen sisustustyyliin, jonkin maan ruoka- ja juomakulttuuriin tai aktiviteetteihin. Eurooppaan teemakahvilat ovat tulleet hitaasti ehkä siksi, että kahvilakulttuuri on edelleen hyvin perinteisiin sitoutunutta Euroopassa. Suomen tunnetuimmat teemakahvilat ovat kissakahviloita. Kissakahvilat ovat lähtöisin Japanista, ja niihin on usein sisäänpääsymaksu, jota vastaan saa kahvin sekä tietyn verran aikaa viettää kissojen seurassa. Tähän mennessä kahvilat ovat vedonneet asiakkaisiin muun muassa vegaanituotteilla, mielenkiintoisella sisustuksella sekä hyvällä asiakaspalvelulla.

Tasapainoilu uutuuksien ja kestosuosikkien välillä

Kanta-asiakkaat olettavat saavansa oman suosikkinsa kahvilasta joka kerta, ja pettyvät, kun oma suosikki onkin poistunut valikoimasta. Samalla pitäisi kuitenkin uudistaa ja olla ajan hermolla, jotta mielenkiinto pysyy yllä ja asiakkaita kiinnostaa tulla yhä uudelleen. Useat kahvilat myyvät nykyään nimenomaan uutuuksilla ja erikoisuuksilla, ja niiden toivotaan nousevan trendeiksi tuoden uutta asiakaskuntaa kahvilaan. On kuitenkin totta, että hyviä perustuotteita sekä laadukasta asiakaspalvelua tarjoavat kahvilat pärjäävät parhaiten kilpailussa. Hyvä kahvila onkin monien tekijöiden summa, joka koostuu tuotteiden lisäksi muun muassa miljööstä, tunnelmasta, palvelusta sekä kahvilan historiasta.