Historia

Ravintola Cafe Chapman on nimetty laivanrakentaja Fredrik af Chapmanin mukaan.

Fredrik af Chapman (s. 9.9.1721 Göteborg, Ruotsi - 19.8.1808 Karlskrona, Ruotsi)

Hän oli ruotsalainen amiraali ja laivanrakentaja. Af Chapmanin isä Thomas Chapman oli englantilainen laivastoupseeri. Fredrik af Chapman muutti 15-vuotiaana Tukholmaan oppiakseen laivanrakennusta. Vierailullaan ollessaan englantilaisella telakalla hänet pidätettiin epäilystä vakoilusta. Tämän jälkeen hän olisi saanut työn Englannin laivastosta, mutta kieltäytyi. Telakan hän perusti Göteborgiin ystävänsä kanssa vuonna 1744. Vuodet 1752-1756 hän opiskeli ulkomailla.

Vuonna 1757 hän palasi Ruotsiin laivaston rakennusmestariksi. Hän suunnitteliRuotsin laivastolle matalakulkuisia aluksia käytettäväksi Suomen saaristossa. Myös Venäjä hyödynsi näitä matalakulkuisia kaleerialuksia Suomenlahdella.

Chapmanin tärkeimpiä ideoita oli alkaa hyödyntää mäntyä laivojen rakennusmateriaalina. Näin laivojen käyttöikä lyheni. Valmistaminen oli edullisempaa ja tämä mahdollisti laivojen rakentamisen yhä pohjoisempana.

Saaristolaivasto syntyi af Chapmanin johdossa Suomessa 1760-1764, minkä Augustin Ehrensvärd rakennutti. Saaristolaivojen neljä Fregattia on nimetty Suomen maakuntien mukaan:

Uusimaa, Udema

Hämeenmaa, Hemmema

Turunmaa, Turuma

Pohjanmaa, Pojoma

1772

Chapman aateloitiin af Chapmaniksi

1780-luku

Hän rakensi Ruotsin merilaivaston

1791

Ruotsinsalmen II meritaistelun jälkeen hänet ylennettiin vara-amiraaliksi.

1768

Monista julkaisemistaan kirjoista Architectura Navalis Marcatoria on kuuluisin.

 Traverssi Adlerfelt

Cafe Chapman sijaitsee Traverssi Adlerfelt rakennuksessa, joka sijaitsee Tykistölahden pohjukassa lähellä opastuskeskusta. Traverssi Adlerfelt on rakennettu 1750- ja 1770-luvuilla. Se on osa Susisaaren kaleeritelakkaa. Rakennuksen merenpuoleinen julkisivu on rakennettu puolustusmuuriksi. Rakennuksen harmaakivestä rakennetussa osassa on ollut tykkiaukot sekä kivääriaukkojen rivi.

1855

Krimin sodan aikana rakennuksen yläosa paloi. Tämän jälkeen rakennus madallettiin kaksikerroksiseksi sekä katettiin peltikatolla.

1864-1866

Rakennus sai lähes nykyisen ulkomuotonsa. Tänä aikana tila toimi Venäläisen tykistön varastona.

Suomalainen kausi

Traverssi Adlerfelt käytettiin telakalla toimineen ilmailuvoimien lentokonetehtaan työmaaruokalana.

1930-luku

Tila toimi Valmet Oy:n varasto- ja majoitustilana.

1998

Suomenlinnan juhlavuonna valmistui 110 paikkainen ympärivuotinen lounas- ja päivällisravintola Cafe Chapman. Ennen ravintolan avaamista pohjakerros koki suurimman muutoksen, koska sali- sekä keittiö uusittiin kokonaan.

Ravintolasalin puu- ja sileärappauspinnat sekä umbralla, koboltilla ja ultramariinilla sävytetyt öljy-, tempera- ja liimamaalikäsittelyt muistuttavat rakennuksen historiasta.

Lähteet: suomenlinna.fi, wikipedia.fi ja sjohistoriska.se